.cls-double-arrow-down{fill:#fff} צפיות בבלוג

“צעקתי בקארטינג 1-0 לכיפת ברזל!” : חזרנו אל המהנדסים שליוו מיומה הראשון את המערכת שמציינת בימים אלו עשור ליירוט המבצעי הראשון

כמות צפיות במאמר: 219

קשה לדמיין כיצד היה נראה מאזן הכוחות הביטחוני אילולא כיפת ברזל, שטבעה מושג חדש של מצוינות והצלחה, הייתה חלק מהמשוואה. המערכת שיירטה למעלה מ-2,500 רקטות ותופסת חלק מרכזי בהגנה על חייהם של אזרחי מדינת ישראל, מציינת עשור ליירוט המבצעי הראשון שלה. התלווינו למהנדסים שליוו את המערכת, האמינו בה ומגשימים כל יום מחדש את הבלתי ייאמן

אמיר, מהנדס מערכת ראשי בקו כיפת ברזל ברפאל נזכר ביירוט המבצעי הראשון שהתרחש ב7.4.11. “היירוט הראשון קרה בחמישי בערב, אני בדיוק הגעתי לת”א לישון אצל סבתא שלי לפני מרתון תל אביב כדי לקצר את טווח הנסיעה. התאמנתי במשך שנה לאיירון מן והרגשתי התרגשות גדולה, התרגשות שהתווספה אליה גם ההתרגשות האדירה מהיירוט הראשון. האמנו שהמערכת תעשה את העבודה, משום שעשינו ניסויים לפני כן, אבל כאן היא הוכיחה את עצמה במלוא עוצמתה”

העשור האחרון היה רווי אירועים ביטחוניים וסבבי לחימה בהם המערכת עמדה בהצלחה במבחנים מאתגרים. אמיר מספר כי “הסיפוק היותר גדול והגאווה של המשפחה היא בהסלמות הגדולות כאשר נורות מאות רקטות במטחים לשטח ישראל. אח שלי מילואימניק בשריון. גם ב”עמוד ענן” וגם ב”צוק איתן” כאשר ירד יחד עם הכוחות לשטחי הכינוס, דיבר איתי בזמן שצפה ביירוטים מעליו ואמר לי-“שמע אתם עושים עבודה טובה. לא יאומן לראות את היירוטים האלה בשמיים”.

כאשר נזכר במבצע עמוד ענן (2012) הוסיף אמיר: “אני זוכר שבעמוד ענן במהלך הלחימה נסעתי לקנות משהו לבית באיקאה, עמדתי בקופה ואני שומע אנשים דברים בהתלהבות על הפלא שהמערכת עושה, ואני “מחייך לעצמי מתחת לשפם” בלי לחשוף שאני חלק מזה. לשמוע את ההתלהבות מאחורי הגב ואת ההערכה של האנשים בעורף אל האפקט המדהים שהמערכת עושה- זה נותן גאווה עצומה, אתה מבין שאתה עושה משהו מאוד חשוב.”

בעבודה בפרויקט מיוחד עם חשיבות עליונה לביטחון ישראל, ושיפור מתמיד בכל יום בהתאם לאיומים המתחדשים, יש כמובן גם מחיר אישי אותו מוכנים לספוג שותפי הפרויקט בשם השליחות שבהגנה על אזרחי ישראל:  “לילה אחד כשאשתי הייתה בהריון מתקדם ועם שני ילדים קטנים בבית, הילדה הגדולה הייתה חולה עם חום. אני עבדתי עד 23:00 בלילה כי עמד לפנינו ניסוי גדול. אשתי שלחה לי את ההודעה הבאה בוואטסאפ: “בדיוק כשבא לי לכתוב לך שנמאס לי מהפרויקט התובעני שלך אני רואה בחדשות שירו רקטות על אילת ואת היירוטים. מה אני יכולה להגיד?”. אני חושב שזה מה שמתמצת את התפקיד הזה, מדובר במילואים שבין המלחמות. הבית מבין שזה המחיר שצריך לשלם. יש בעלים שבזמן הסלמה יורדים לשטח ונלחמים, ואני בשונה מהם- בין המלחמות, משפר את המערכת כדי להגן על העורף כשקורה משהו.” מציין אמיר.

מיכל, ראש תכנית מערך קרקעי ברפאל מוסיפה: “ידענו שאנחנו לוקחים חלק בפרויקט מיוחד שבא לתת מענה לצורך קריטי ואמיתי בתקופה מאוד קצרה. לא היה זמן ולכן עשינו המון וויתורים כדי לעמוד בלוחות זמנים בלתי אפשריים. התגייסו למשימה טובי האנשים ברפאל מהדיסיפלינות השונות ומה שעמד לנגד עינינו זה לתת מענה מהיר לאיומים שהיו ועדיין קיימים מרצועת עזה כדי להגן על תושבי העוטף. היינו צוות מאוד מגובש ואכפתי עם מסירות רבה בין האנשים.”

גם מיכל נזכרת בערב שנרשם בדפי ההיסטוריה ושינה את מאזן הכוחות הביטחוני במזרח התיכון ובעולם כולו: “בערב היירוט הראשון היינו ב”ערב כיף” בקארטינג בחיפה, נהגנו לנו במכוניות במסלול. פתאום אני מקבלת טלפון מעובד ברפאל שחבר שלו לוחם בכיפת ברזל. והוא צעק לי בטלפון “1-0 לכיפת ברזל!”, לא אשכח את הרגע הזה בחיים. ואז אני צעקתי בקארטינג:” 1-0 לכיפת ברזל!”, הייתה שם שמחה עצומה.”

על המרכיבים הדרושים על מנת להגיע להצלחה כבירה בזמן כה מועט, מפרט יוסי דרוקר, ראש מינהלת הגנה אווירית ואוויר-אוויר לשעבר: “מדובר באתגר אדיר יחסית ל-3 השנים שהוקצבו לנו. כל מי שלקח חלק היה להוט, המוטיבציה הייתה אדירה. צוות הפרויקט ביקר בשדרות, שם ראינו מה התושבים חשים ברגע שיורים על בתיהם. המסקנה הייתה ברורה- קיים צורך דחוף. שילוב של מוטיבציה אדירה ויכולת אדירה מתוך הבנה שאנו מגנים על הבתים שלנו ושל משפחותינו הובילו למצב שתוך שנתיים ותשעה חודשים הגשנו את המערכת לניסוי מסכם. האירוע המרגש ביותר מבחינתי התרחש כשפגשתי בשדרות אישה נחמדה ברחוב שאמרה לי משום מקום: “כיפת ברזל עובדת, מצילה אותנו כל יום” אין דבר משמח יותר מלשמוע אמירה כזו מאזרחית שבתור תושבת שדרות חוותה את סבבי הלחימה באופן אינטנסיבי וקשה.

במבט לאחור מוסיפה מיכל: “אני חושבת שבזכות החוצפה הישראלית הגענו לאן שהגענו. אם לא היינו לוקחים סיכונים, ולא מעזים, לא היינו מגיעים למקום הזה. בכל ניסוי המטרה שלנו היא לא רק להראות ללקוח- “הנה הצלחנו”, המטרה היא לגרד את הקצוות, לנסות, להעז, ואפילו להיכשל וללמוד מהכישלונות. בזכות התעוזה, הגענו למערכת הרבה יותר טובה מהתכנון שלנו בתחילת הדרך. היום עם שיפורים שונים אנחנו מצליחים למצות אותה עוד ועוד. זה נראה כאילו אנחנו לא מתקרבים עדיין לקצה גבול היכולת של המערכת שפיתחנו לפני עשור.”

Your Browser is Outdated
Please update your browser to view this site in a manner that is correct. Download one of the latest versions of browsers here:

This website uses cookies to ensure you get the best experience possible קרא עוד