.cls-double-arrow-down{fill:#fff} צפיות בבלוג

נשים במקצועות טכנולוגיים: מפורצות הדרך של רפאל ועד לבנות הדור הבא

לרגל צמיחתה המשמעותית של תכנית Rafael NG, חזרנו 15 אחורה בזמן לתכנית המקורית "בנות למדעים וטכנולוגיה", ונזכרנו יחד עם יוזמת התכנית כיצד הכל התחיל

כמות צפיות במאמר: 515

חברת רפאל פועלת לקידום החינוך הטכנולוגי-מדעי במגוון רחב של תכניות בקהילה, תכנית בנות למדעים וטכנולוגיה ובשמה החדש – Next Generation – RafaelNG –   היא אחת מתוכניות הדגל הוותיקות והמשמעותיות של החברה. התכנית מתמקדת בעידוד תלמידות בכיתה ט’, העומדות בפני בחירת מגמה בתיכון. מטרת התכנית היא לחשוף את התלמידות למקצועות המדעים וההנדסה וחשוב לא פחות, למדעניות רפאל אשר מובילות ושותפות לפיתוחים של טכנולוגיות פורצות דרך.

התלמידות שנבחרו לתוכנית מאותרות על ידי בתי הספר אשר מזהים פוטנציאל והזדמנות לשנות או לחזק תפיסה של נשים במקצועות טכנולוגיים. משתתפות התכנית מגיעות למתקני החברה, לסביבת העבודה של המדענית, שומעות את הסיפור האישי והמקצועי שלה, בן נחשפות לעולמות התוכן – אווירונאוטיקה, חלל, כימיה, תוכנה – ולפרויקטים פורצי דרך.

 

איך הכל התחיל

חזרנו 15 שנים אחורה כדי לשוחח עם יוזמת התכנית “בנות למדעים וטכנולוגיה” ב-2006, ד”ר תמי ירום,  גמלאית רפאל כיום, שהתחילה את דרכה כסטודנטית צעירה בטכניון בפקולטה להנדסת מכונות. תמי הייתה הסטודנטית הראשונה והיחידה במחזור שסיימה את התואר בהצטיינות יתרה: “היינו סה”כ שתי בנות מתוך 200 בנים בתקופת הלימודים שלי, זה לא היה ‘פופולרי’ ללכת למקצועות המדעים והטכנולוגיה, שמא ‘אלכלך את הידיים ממכונה’ או ‘לא יהיה לי זמן לעשות ילדים’. בגיל 13 נחשפתי לתחום הטכנולוגי מאחי הגדול שהיווה עבורי השראה והתווה לי את הדרך ומבחינתי המסלול היה טבעי” היא משתפת.

 

תמי עצמה הגיעה לרפאל בגיל 18 ועבדה בחברת רפאל 46 שנים במגוון גדול של תפקידים. הבולטים ביניהם – מנהלת ההנדסה של חטיבת מנור וטכנולוגיות במסגרתו אחראית על כל הפרויקטים של החטיבה ובתפקידה האחרון שימשה סגנית למו”פ של חטיבת מנור. בצניעות היא משתפת שלאורך השנים הוענקו לה שני פרסי רפאל האחד על משימה מיוחדת והשני פרס מפעל חיים.

ד"ר תמי ירום

מדענית זה לא רק חלוק לבן ומשקפיים

תמי מספרת על ניצני התכנית: “בשנת 2007 ראש החטיבה, מנחם קדרון, קרא לנו, הוא אמר שאנחנו חייבים להתחיל ולממש פעילות למען הקהילה כי זה חלק מהחזון. אני מיד קפצתי על ההזדמנות, אני ידעתי מה אני רוצה לעשות. הרי אני ועוד סטודנטית אחת היינו הבנות היחידות בפקולטה להנדסת מכונות, אני לא ראיתי סיבה שלא יהיו יותר. רציתי לנפץ את הקלישאה ‘מדעניות זה חלוק לבן עם משקפיים’, רציתי לדחות את הפחד של בנות שפיזיקה ומתמטיקה זה נורא ואיום וזה רק לבנים”.

בבסיס הרעיון היה לחשוף את הבנות עוד בתחילת חטיבת הביניים והתיכון למקצועות ההנדסה והטכנולוגיה. “העקרונות והתשתית ששמתי עבורנו, היו חשיפה למוקדים וליכולות טכנולוגיות והתנסות מעשית, השתלבות בניסויים, הכרות עם עבודה במוסד מדעי טכנולוגי, פגישות עם נשים מובילות לדוגמא אישית וקיום דיאלוג בין דורי בקבוצות גילאים שונות. בנינו את התכנית כך שתחילה נפגשים הורים ותלמידות, לאחר מכן מתקיים פאנל שאלות תשובות עם נשים מובילות ואז קיימנו בין ארבעה לחמישה מפגשים מקצועיים של חשיפה. מפגש סיום התמקד בהעצמה ומשוב ולקחים וכך המשכנו הלאה.”

התכנית התחילה בבית הספר אורט מוצקין עם 10 מהנדסות מתנדבות ורצה למעלה מעשור. כיום, שנת 2021, בתכנית משתתפות כ-400 תלמידות, ב-15 פרויקטים, ב-10 רשויות מקומיות וערים מרכזיות באזור הצפון. את התכנית מלוות כ-100 מדעניות ומהנדסות של רפאל.  תמי, שבשנת 2016 פרשה לגמלאות, התרגשה לשמוע על כך שהתכנית הכפילה את פעילותה בקהילה ומגיעה לעוד ועוד בנות.

 

אין תקרת זכוכית, יש דוגמא אישית

איילת שפירא, סמנכ”לית בכירה וראש חטיבת מנור ברפאל, שמאז כניסתה לתפקיד לפני כ-7.5 שנים ליוותה את התכנית, רואה בה הזדמנות ושליחות “התכנית מסייעת לגדל דור של בנות שישאפו להתקדם ולתרום תרומה משמעותית לחברה ולמדינה. התכנית מאפשרת מעורבות של עובדות ומנהלות מרפאל בקהילה, ומעודדת בנות בתיכון ללמוד ולבחור במקצועות המדעים והטכנולודיה על ידי חשיפתן למדעניות, מהנדסות ומובילות שהן מודל לחיקוי.”

שפירא דוגלת בדוגמא אישית, היא מאמינה שבאמצעות התכנית ניתן להוכיח לבנות שאין דבר כזה תקרת זכוכית “שלושת הילדים שלי (בת ושני בנים) בחרו במקצועות ההנדסה לא מעט בזכות הדוגמא שראו בבית. יש בחטיבה שלי נשים מאוד מוצלחות בתפקידי מפתח במגוון טכנולוגיות – מעולמות הכימיה, החומרים, האווירונאוטיקה , המכונות ובן משמשות דוגמא ומודל לחיקוי. הבנות בתוכנית רואות לפניהן נשים מרוצות, תורמות, מעניינות ושואפות להגיע רחוק. לאורך השנים התכנית צברה סיפורי הצלחה שגורמים לעוד בנות לומר ‘גם אני רוצה’, ‘גם אני יכולה’.”

איילת שפירא, סמנכ"לית בכירה וראש חטיבת מנור ברפאל

מה שאתה נותן לעולם - חוזר

שנת תשפ”א הביאה עמה אתגרים ומדיניות המשתנה באופן תדיר. בכדי לממש תכנית זו גם השנה, ברפאל ביצעו התאמה ועברו למתכונת מקוונת על ידי גיבוש עיצוב ארגז עשיר במידע להעברת מסרים ופעילות שהיא מאתגרת בכדי לחשוף כמה שניתן לסביבת העבודה של מדעניות רפאל.

מפגש פתיחה התקיים ב”זום” בהשתתפות התלמידות והוריהן, ושאר המפגשים ימשיכו להתקיים גם הם באופן מקוון באמצעות ארגז אישי וייעודי שחולק לכל תלמידה ומלא בפעילויות. הארגז צייד כל תלמידה בערכה טכנולוגית ממותגת, בה אלבום נשים פורצות דרך ברפאל – חשיפה לעולמן הסודי והמסקרן של חלק מהנשים, ואתגרים – שש חידות ארוזים במעטפות וקופסאות ייחודיות הנוגעים כל אחד מתחומי הליבה של רפאל – ניסוי מעבדת חומרים, בניית דגם טיל מיירט של כיפת ברזל, כתיבת אלגוריתמים דרך תוצאות ניסוי ועוד. מובילת כל פרויקט מנחה את התלמידה מרחוק דיגיטלית.

 

רויטל, מובילה בתכנית ומהנדסת תוכנה בחטיבת המחקר פיתוח והנדסה ברפאל, נולדה למשפחה קשת יום עם הורים שעבדו במספר משרות כדי לגדל חמישה ילדים “אמא שלי לא ויתרה ודאגה שנלמד גם אם לא הבינה כלל מה אנחנו לומדים. למדתי בתיכון במגמה ריאלית ביולוגיה וכימיה ואת לימודיי האקדמאיים עשיתי באוניברסיטת תל אביב במדעים מדויקים, במקביל לסיום התואר, השלמתי לימודי הנדסת תוכנה עד שהגעתי לרפאל. אני מנהלת כיום קבוצה מולטידספלינארית של אנשי פיתוח בדגש על מדעי המחשב וגרפיקה ממוחשבת”.

רויטל מתנדבת לתכנית כמובילה ומאוד שמחה על ההזדמנות “האפשרות לתרום ולעזור לבנות לכוון אותן ולתרום מניסיוני המקצועי כדי שתוכלנה לבחור את הדרך ולהיחשף לעשייה משמעותית ממלאת אותי. אני בהחלט רואה את דור העתיד של המהנדסות בתכנית ובהחלט הן מבריקות וחכמות אך צריכות להעז ולא לפחד להשקיע וללמוד מקצועות טכנולוגיים ומדעיים ובכך לתרום למאמץ הזה. לא פעם אמרו לי בנות – ‘הלוואי ואצליח לעבוד ברפאל’. האתגר הוא להגיע ולגעת בבנות כמו אחות גדולה, וגם עבורנו, לחבר את המהנדסות לעשייה לממש את ערך הנתינה לזולת, כי מה שאתה נותן לעולם – חוזר”.

שרון אוחיון תלמידת כיתה ט’ מחטיבת הביניים של בית הספר “יערת העמק” במגדל העמק משתתפת בתכנית ומסכמת הכל: הפעילות הראשונה עם מהנדסות רפאל הייתה מעשירה ומלמדת, היא יצרה אצלי סקרנות ועניין. אין ספק שהמהנדסות מהוות השראה לכל הבנות, הן מעצימות ומעניקות לנו המון מוטיבציה לעבוד קשה ולשאוף תמיד להתפתח וללמוד. אני מצפה כבר למפגש הבא.”

בנות תכנית Rafael NG
Your Browser is Outdated
Please update your browser to view this site in a manner that is correct. Download one of the latest versions of browsers here:

This website uses cookies to ensure you get the best experience possible קרא עוד