.cls-double-arrow-down{fill:#fff} צפיות בבלוג

ברוכים הבאים לעידן המולטי-טק

כש-AI פוגשת ארגונומיה, וראייה ממוחשבת מתערבבת עם פיזיקה- תפיסת הפיתוח המודרנית מתגבשת לעידן טכנולוגי חדש. אז מה זה בעצם מולטי-טק? מדוע הוא חשוב ואיך הוא הולך לשנות את תפיסת הפיתוח בעתיד?

כמות צפיות במאמר: 3377

“אם עד לפני מספר שנים התאפיין  עולם התעסוקה, ובמיוחד זה הטכנולוגי, כעולם בו כל אדם מתמחה בדיסציפלינה נפרדת ותחומי הידע היו מאוד נפרדים, הרי שבעקבות ההתפתחות הטכנולוגית המואצת אנו יכולים לראות היום כיצד הגבולות בין העולמות האלו מטשטשים,  ומוצרים טכנולוגיים נפוצים הם תוצר עבודתם של צוותים המורכבים ממומחים שונים שצריכים לתקשר ביניהם באמצעות שיח משותף”, כך אומר ד”ר ש’ המדען הראשי  בחברת רפאל.

“אם ניקח לדוגמא את הסמארטפון הרי שמדובר על מחשב כף יד קטן, המשלב יכולות של טלפון סלולרי, נגן מוזיקה דיגיטלי, מצלמה משוכללת, מכשיר איתור לווייני ועוד. למעשה הסמארטפון מכיל מרכיבים מעולמות החומרה, התוכנה, עיבוד אותות תמונה וקול. סמארטפון כזה הוא דוגמא פשוטה יחסית לעידן המולטיטק אליו אנו צועדים שבמרכזו- שילוב והיתוך של מגוון מערכות ממגוון תחומי דעת בתוך “מוצר” או מערכת אחת, כלומר- אם בעבר היו תת מערכות שכל אחת הייתה אחראית לתחום אחר – אנרגיה, זיכרון, חיישנים ועוד, היום  מערכת אחת נדרשת לתת את כל הפונקציות האלה בדיוק בזכות השילוביות הזו”.  

"אם עד לפני מספר שנים התאפיין  העולם הטכנולוגי כעולם בו כל אדם מתמחה בדיסציפלינה נפרדת הרי שבעקבות ההתפתחות הטכנולוגית המואצת אנו יכולים לראות היום כיצד העולמות האלו היטשטשו"

מה זה בעצם מולטיטק וכיצד הוא משפיע על עולם התעסוקה?

“המולטיטק היא בעצם גישה טכנולוגית חדשה בה נעשה חיבור בין דיסציפלינות שונות לצרכי תכנון ופיתוח מוצרים ומערכות טכנולוגיות. גישת המולטיטק מתכללת למעשה תחומי דעת שהיו בעבר נפרדים, לכדי יצירת מערכות טכנולוגיות משולבות. מומחים מכל התחומים: פיזיקה, כימיה, הנדסה, בינה מלאכותית, ביג דאטה, למידת מכונה, פסיכולוגיה, ביולוגיה, ועוד.”

“הגישה הזו משפיעה בצורה דרמטית על שוק התעסוקה, במיוחד זה הטכנולוגי, כיוון שאם בעבר מהנדסים, אנשי מדעי המחשב או מדענים, עבדו כל אחד בנפרד, הרי שכיום מהנדס בינה מלאכותית יכול למצוא עצמו מפתח מוצר בו הוא נדרש לדוגמא לנסות ולחפש פתרונות יצירתיים כמו למשל בביולוגיה-  מבנה רשתות הנוירונים של המוח,  או להבין את מהות מושג התנועה הפיזיקלי על מנת לפתח חיישני תנועה שיתרגמו את האותות שהם מקבלים. בעידן החדש הזה המהנדסים נדרשים ללמוד לדבר בשפות נוספות כדי למצוא פתרונות מגוונים לאתגרים החדשים”. 

מי שמחזקת את הדברים היא ד”ר אירית אידן , סמנכ”לית בכירה למחקר ולפיתוח בחברת רפאל: ” אם לפני 30 שנה כשבנינו טיל מיירט, מומחה אחד בנה את המנוע, השני את ראש הנפץ והשלישי את מערכת הביות, ובסוף חיברו את הדברים ביחד, הרי שרפאל פועלת כיום בשיטה מולטי-דיסציפלינרית עם פעילויות משולבות בהן מפתחים מתחומי ידע שונים יושבים יחד ונדרשים לדבר בכמה שפות. ניתן לומר שראינו את הנולד בתחום הזה. המולטיטק משפיע כמובן גם על העובדים החדשים שצריכים לבוא עם ראש פתוח ועם רצון ללמוד תחומי ידע חדשים בעיניי זה יפה ומרתק שכימאי צריך לעסוק בבעיות פיזיקליות  וביולוגיות, לצד שימוש בכלים חדשים מתחום הבינה המלאכותית,  ולהפך.”

ד
ד"ר אירית אידן, סמנכ"לית בכירה למחקר ופיתוח

כיצד זה משפיע על היכולת של רפאל להכשיר את העובדים שלה?

אנחנו ברפאל משקיעים רבות בהכשרת כלל העובדים שלנו.  הקמפוס של רפאל מציע קורסי העשרה חיצוניים ופנימיים. רפאל מעודדת את עובדיה בתכניות לימוד לתארים מתקדמים בארץ ובחו”ל, הכשרות והסבות פנימיות כמו- קורסי הסבה לתחום ה-AI וקורס להכשרת מהנדסי מערכת, שזה אולי הביטוי המשמעותי ביותר לתפיסת המולטי-דיסציפלינאריות.

כיצד את צופה שגישת ה’מולטיטק’ תשפיע על העתיד הטכנולוגי והפיתוחי של רפאל?

רפאל היא חברה עם מנעד טכנולוגי שאין כמותו. מקוואנטים ועד הנעה לחלל. מראייה ממוחשבת, תקשורת מתקדמת, בינה מלאכותית ועד סייבר.  לא קיים תחום טכנולוגי שרפאל לא צריכה נגישות אליו. רפאל תמיד חושבת על הפיתוחים הטכנולוגים של כאן ועכשיו אבל גם על האתגרים שיהיו בעוד עשר שנים. לכן בהתסכלות על העתיד, החיבוריות בין הדיסציפלינות השונות והיכולת לדבר מגוון שפות בו-זמנית של כל עובד, הם המענה לאתגרי הפיתוח העתידיים”.

Your Browser is Outdated
Please update your browser to view this site in a manner that is correct. Download one of the latest versions of browsers here:

This website uses cookies to ensure you get the best experience possible קרא עוד